Na kole do Orlických hor

132Rokytnice nad Rokytnou – Rokytnice v Orlických horách(Třebíč-Měřín-Ostrov nad Oslavou-Nové Město na Moravě-Jimramov-Polička-Litomyšl-Ústí nad Orlicí-Hnátnice-Žamberk-Kunvald) – cca 172km – Machy a Bibi

V roce 2012 se konalo Setkání Rokytnic ČR v Rokytnici v Orlických horách. Původně bylo plánováno, že pojedeme ve čtyřech a cestu rozdělíme na 3 dny s tím, že si zajedeme přes Pardubice a cestou navštívíme kamaráda Jana Sychru(český reprezentant a olympionik ve střelbě).

Plány jsou jedna věc, skutečnost věc druhá a tak vyrážíme tradičně ve dvou – Machy, Bibi a ne ve středu, ale až v pátek a to nejkratší cestou. Nový plán říká ujet první den asi 120km někam k Litomyšli a druhý den dojet zbylých 50km, tak abychom nejpozději v sobotu do 12 hodin byli v cíli naší cesty.

Na cestu vyrážíme brzy ráno (4:30hod.), protože v těchto dnech panují v Česku vysoké teploty. Naštěstí zrovna v pátek ráno je obloha pod mrakem a sem tam i lehce mrholí, vane mírný vítr, který máme v zádech – takže takřka ideální počasí. Z Rokytné jedeme do Třebíče, dále na Budíkovice a Věstoňovice(20km). Zde děláme první zastávku u našeho kamaráda Radka Novotného, kterého ráno budíme, aby nezaspal do úřadu a dal si s námi kávičku a snídani. Bibi zde zažívá opět další příhodu s brýlemi. Loni jsme u Zlína přidělávali upadlou pacičku drátkem, který mu tam vydržel skoro celý rok. Letos mu nově opravené dioptrické brýle padají u Novotnů na dlažbu a praská sklo. Po zjištěné újmě letí brýle znovu z Bibiho ruky k zemi se slovy „Já se na to v*s*ru. Co asi čeká brýle příště na cestě do Jizerských hor?

Po 45 minutové přestávce vyrážíme směr Měřín. Již na začátku naší cesty je jasné, že Bibi toho letos moc na kole nenatrénoval, takže si jedeme každý své tempo. V Měříně(35km) podjíždíme dálnici D1 a jedeme vstříc Žďárským vrchům a Novému Městu na Moravě(70km). Zde děláme další pauzu na svačinku. Obloha je stále pod mrakem a lehce prší, tak si dáváme malou slivovičku proti dešti. Odpočati a posilněni salámem a ohnivou vodou šlápneme do pedálu. A pak to přišlo. Bibi vyslovil větu „Nedáme to za jeden den“. Do cíle v té chvíli zbývalo asi 100km a terén typu – z kopce do kopce, ale spíš do kopce. Časově jsme na tom byli dobře, bylo kolem 10 hodiny.

Za Novým Městem opouštíme hlavní silnici č.360 a jedeme po vedlejších silničkách velmi kopcovitým terénem. Dostávám od Bibiho nařízeno, že pokud máme do cíle dorazit ještě dnes, ať se okamžitě vrátíme na hlavní silnici, ta je prý rovinatější. Bohužel nebyla což jsme poznali hned u Jimramova(90km).

Dalším městem, které projíždíme je Polička(105km). Zde proběhne krátká zastávka na náměstí na fotku u morového sloupu. Máme chuť i žízeň na pivo, ale pokračujeme dál a cykloturistiku povyšujeme na plnohodnotný sportovní výkon, alespoň prozatím.

Silnice mezi Poličkou a Litomyšlí byl jediný rovinatý úsek (snad i lehce z kopce). Jízda po krásné silnici s mírným větrem v zádech byla požitkem. Dle plánu jsme měli v Litomyšli(125km) nocovat a ono je teprve něco po 13 hodině. Přijíždíme na náměstí a jdeme na lehčí oběd – pečený kančí bůček, knedlík, zelí a konečně i první dvě zcela zasloužená piva. Na prohlídku náměstí není čas a Bibi už se ptá místní dámy kudy z města směr Ústí nad Orlicí.

V Ústí nad Orlicí(145km) si dávám zmrzlinu a Bibi vyžaduje další zastávku na pivo. Na náměstí Bibi znovu oslovuje místní dámu, předpokládám, že s dotazem na cestu tentokrát na Žamberk. Já stojím opodál a cestu hledám v mapě. Nakonec ještě v Ústí dáváme pivo a kávu, jak si Bibi přál.

V Žamberku(160km) navštěvujeme supermarket a děláme zásoby na víkend. Opět následuje Bibiho už zaběhlý rituál s místní dámou a dotazem kudy tudy do Kunvaldu. Až se Bibi vykecal, tak usedáme do stínu pivní zahrádky. Je třeba se poradit jak na závěrečný asi 12 kilometrový úsek přes zmíněný Kunvald do Rokytnice v O.h.

Do Rokytnice v Orlických horách(172km) na hřiště přijíždíme kolem půl deváté večer a v nohách máme 172 ušlapaných kilometrů s plnou výbavou. Je to zatím náš rekord, byla to dřina, žádné kochání cestou se nekonalo. Po zaparkování kol v kabinách a očistné kůře jsme ještě vydrželi asi do 1:30 hod. na družební zábavě. Po celý víkend panovalo v Orlických horách parádní počasí i nálada.

134

136

V roce 2013 nás čeká trasa do Rokytnice nad Jizerou.